Zoeken
  • Foto van schrijverGalia Van de Wouwer

Filmreview: Zillion

Bijgewerkt op: 24 okt. 2023

De 90's zijn nog niet voorbij!

Meer dan 132.000 cinemabezoekers in de releaseweek: Belgen willen de high van een zweterige, becokete nacht meemaken, zonder daarvoor de (fysieke en mentale) prijs te betalen.

Robin Pront scoort met Zillion (2022), met ondertussen een rating van 7,7 op IMDB. De formule is gelijkaardig als een van zijn vorige films 'D'Ardennen' (2015, een aanrader), maar werkt net iets beter bij het thema van Zillion. Waar een onophoudelijke waas van adrenaline bij een film over een gijzeling iets te lang aansleept, past dit juist wel bij een film over seks, drugs en 90's techno. Ook al wordt dit misschien ook wat langdradig bij Zillion: uiteindelijk mag de comedown wel komen.

Robin neemt ons mee op een reis door het leven van 'de kleine van Meise', aka Frank Verstraeten (Jonas Vermeulen). Van frauduleus miljonair en distributeur van computerchips tot opnieuw frauduleuze uitbater van de beroemdste en beruchtste discotheek in Antwerpen. Frank deinst nergens voor terug en kan ondertussen ook nog 'het schoonste wijf van België", Miss Belgium 1977 Vanessa Goossens (Charlotte Timmermans) aan de haak slaan. Of dit nu komt door een oncontroleerbare bewijsdrang of door een flinke portie sociopathie en adrenalinejunkie, het levert in elk geval een overdosis entertainment op.

Waargebeurd?

De film is gebaseerd op waargebeurde feiten, maar wordt ook duidelijk hier en daar geromantiseerd. Waar de grenzen van de fictie te ver zijn overschreden, wordt Zillion soms een beetje onnozel, wat minder in de smaak kan vallen. De scène waar de Albanese maffia Dennis 'Black Magic' Burka ofwel 'de pornokoning' zwaar onder handen neemt, is daar een goed voorbeeld van. Of de relatie tussen de moeder van Frank en Vanessa die van de roddels aaneenhangt.

Volgens sommigen ging de film dan weer te licht over de feiten die Dennis zogenaamd pleegde: de aanranding en verkrachting van een 15-jarig meisje. Matteo Simoni zet een grappig personage neer waar je sowieso van gaat houden. Je kunt je de vraag stellen: is het onethisch om een geliefde acteur een likeable personage te laten spelen gezien de feiten?

Zillion is Vlaamse cinema op z'n best: vol donkere humor, een beetje gratuite en platvloers en boordevol boenkenboenk. Spring eens binnen op stream en laat het me weten.

52 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts